Frýdek­Místek, Bukovec – Je stručná, ale potřebná.

Řeč je o novele zákona o pozemních komunikacích, která má reagovat na fakt, že nezodpovědní řidiči kamionů si často zkracují trasy a objíždějí mýto. Tím poškozují silnice nižších tříd a ohrožují lidi, kteří se u cest nacházejí.

Poslanci nyní schválili návrh, jehož předkladatelem je jablunkovský senátor Petr Gawlas. Ten připomněl, že prvotním impulzem byl extrémní nárůst těchto případů, zejména v česko­polském příhraničí. Na jednání sněmovny zmínil i listopadovou nehodu v Bukovci, kdy se pod přetíženým kamionem naloženým dřevem utrhla krajnice a část nákladu se vysypala na novou, ještě nezkolaudovanou cyklostezku. „Jen zázrakem se nikomu nic nestalo,“ uvedl senátor s tím, že o několik metrů dál pracovali dělníci na druhé etapě cyklostezky. „Pohár trpělivosti přetekl. Na dovršení ironie celé situace pak řidič jako důvod nehody do zápisu uvedl, že se vyhýbal protijedoucímu kamionu...,“ konstatoval senátor. Ze zkušeností obcí i policistů je přitom zřejmé, že problém je ve stávajících sankcích. Ty na řidiče nepůsobí „dostatečně preventivně“. V blokové řízení je nyní možné uložit pokutu do dvou tisíc korun, v nezkráceném správním řízení, kdy sankci ukládá obecní úřad, je to maximálně 2,5 tisíce. Novela proto zavádí nový přestupek „porušení zákazu vjezdu vozidel, jejichž okamžitá hmotnost přesahuje vyznačenou mez“. Za ten se navrhuje sankce až 20 tisíc korun v nezkráceném řízení, případně jej lze řešit i blokovou pokutou 2,5 tisíce korun a udělují se za něj dva body.

Sněmovna s tím souhlasí. „Ze 167 přítomných poslanců bylo 149 pro a nikdo nebyl proti,“ shrnul Petr Gawlas a dodal, že návrh šel do druhého čtení a je přikázán do hospodářského výboru. „Je možné říci, že v příštím roce by mohl vstoupit v platnost,“ upozornil. Místostarosta Bukovce Josef Byrtus to vítá. „Bukovci by samozřejmě pomohlo, kdyby se sankce pro tyto řidiče zvýšily. Ty současné jsou neúčinné. Obci by se ulevilo, kdyby na ně byla nějaká páka,“ potvrdil. Podle něj se nyní polským šoférům riziko jednoduše ekonomicky vyplatí, což novela změní. Připomněl, že kritický je zejména úsek cesty ve směru od Křížové k novému Hotelu Kempa, a dodal, že po listopadové nehodě lze říct, že se posílily hlídky Policie ČR. Řidiči kamionů ovšem mívají své pomocníky: šoféry, kteří v osobních autech nejdříve zjišťují, zda jsou v úseku policisté, či nikoliv.

Marek Cholewa

Článek vyšel 19.12.2014 ve Frýdecko-místeckém a třineckém deníku.